אנשי אחזקה במבנים מסחריים גדולים ממודדים עם אחריות רבה. הם צריכים לבצע מגוון רחב של פעולות, חלקן שגרתיות וחלקן מתבצעות אחת לתקופה כשכולן מובילות לשמירה על המבנה, הגנה על חלקיו השונים בו. כן, פעולות האחזקה לא רק "שומרות" על המבנה אלא גם על האנשים שמגיעים אליו ושוהים בו. כחלק מפעולות התחזוקה, יש להקפיד לדאוג גם לגג המבנה אשר דורש תשומת לב ופעולות רבות מכפי שהרוב חושבים.

אנשי האחזקה הם אלו שדואגים לניקוי המרזבים, לניקוי המערכת הסולארית ,לניהול ופיקוח על אנשי מקצוע כשמשהו לא עובד כמו שצריך. התפקיד שלהם הוא לוודא כי כל המערכות שהונחו על הגג מתפקדות בצורה הטובה ביותר ולא פעם אנחנו נקראים להגיע כדי לתקן נזק רציני. במאמר זה חשוב לנו להאיר את עיניכם ולהציע פתרון פשוט שיכול לחסוך לאנשי התחזוקה זמן, כסף ובעיקר כאב ראש.

המערכות המאפיינות את המבנים המסחריים הגדולים

מבנים מסחריים גדולים שונים לא רק בגודל שלהם אלא גם במספר וסוג המערכות הפועלות בהן. כל מערכת דורשת תחזוקה ובמצב האידאלי כל אחת צריכה להיות מותקנת תוך התחשבות במבנה ,בשאר המערכות וביכולת של אנשי התחזוקה לטפל בהן. בין המערכות אשר פועלות במבנים הללו אפשר לראות:

  • מערכות גילוי עשן
  • מערכות ספרינקלרים
  • מערכות תקשורת
  • מערכות סולאריות
  • מערכות מיזוג ואוורור
  • מערכות אבטחה
  • מתקני פסולת רגילים ומיוחדים
  • שלטי פרסום ונוספות

כל מערכת מותקנת על ידי חברה או בעל מקצוע שלוקח אחריות על ההתקנה אך כל בעל מקצוע משתמש בשיטות שונות ובכלים משלו כדי לבצע את ההתקנה. התוצאה יכולה להיות אי התאמה בין המערכות השונות וכשהדבר נוגע לגג המבנה, המערכות השונות יכולות להיות מותקנות באופן שמקשה על התחזוקה ועל הגישה אליהן או שמנטרלות חלקית מערכות אחרות.

בעת ההתקנה כל קבלן או בעל מקצוע מבצע פעולות על הגג ובכלל זה חירור לצורך העברת צנרת, כבלים ויצירת קונסטרוקציה באופן שהוא מוצא לנכון. השיקולים שיכולים לעמוד לפני בעל המקצוע יהיו נוחות העבודה שלו, יעילות התקנת המערכת ולצערנו לרוב השיקול לא יהיה התאמה בין המערכת הנוכחית לאלו שקדמו לה.

 

חוסר תיאום בין העבודות מייצר בעיות רבות

המטרה היא שכל המערכות יעבדו בו זמנית אך ברגע שישנם שלל בעלי מקצוע, חברות וקבלים ש״נוגעים״ בגג ומבצעים בו שינויים או התקנות מסוימות יכולות לעלות בעיות שונות ומגוונות. כל הבעיות הללו דורשות תיקונים חוזרים ומקשות על אנשי התחזוקה בביצוע תפקידם.

כדי להבין מה קורה כאשר אין תיאום בין העבודות השונות ובין בעלי המקצוע, ניקח מקרה נפוץ שיכול לקרות בכל מבנה מסחרי גדול. לצורך הדוגמה נציג מה קורה כאשר סופר מרקט מזמין מערכת גילוי עשן וכשההתקנה מתבצעת בצורה שאינה מיטבית:

  • הסופר מזמין מתקין למערכת גילוי עשן במבנה
  • לאחר מספר חודשים מתגלות בעיות איטום בגג
  • מתחילה נזילה ואיש התחזוקה מזמין קבלן איטום
  • הקבלן מקבע את האלמנטים דרך גג הקל (איכורית \ פנאל)
  • הקיבוע חודר ופוגע במערכת גילוי העשן
  • מערכת גילוי העשן מושבתת
  • הפסד כספי עצום לסופר מרקט

דוגמה נוספת יכולה להיות כשמציבים על גג קל מערכת סולארית כבדה. המערכות הסולאריות מושכות אליהן יונים אשר אוהבות לבנות בסביבתן את הקן שלהן וכתוצאה מכך יוצרות לכלוך רב (צואה) על הפאנלים ופוגעים ביכולת קליטת האור, וכן מזמנות לגג בעלי חיים אחרים.

אחד התפקידים של אנשי התחזוקה הוא לעלות על הגג ולבצע ניקיון תקופתי של הפאנלים ובכך להבטיח שהמערכת תפעל במיטבה. לצורך כך עליהם לעבור ולעמוד בנקודות חלשות של הגג (בין מרישים ״פטות״). התוצאה היא ייצור שקעים וסדקים, מה שמוביל לכך שבחורף המים מתרכזים בנקודות הללו ובסופו של דבר לנזילה.

 

הפתרון: העלאת המודעות, תכנון מוקדם ותיאום בין ההתקנות

הגג של המבנה המסחרי (גדול ומורכב) יוצר לא מעט כאב ראש עבור אנשי התחזוקה אך אפשר להפחית את הבעיות הצצות בו. הדבר הראשון שחשוב הוא להעלות את המודעות לחשיבות של התכנון המקדים של ההתקנות השונות ותיאום בין המערכות השונות העומדות ומשפיעות על המצב של הגג.

כדאי מאד שכל איש אחזקה "יכין" לעצמו ולקבלנים השונים סקיצה של הגג, כזו שמתעדת כל התקנה וכל מערכת. את הסקיצה הזו יש להראות לכל בעל מקצוע אשר בא לבצע התקנה של מערכת חדשה כדי שהוא יוכל לתכנן את ההתקנה בהתחשב במצב הנוכחי ולהכין תוכנית שמתארות את ההתקנה המוזמנת. כמו כן, יש להבין את כל צרכי ההתקנה של כל מערכת לפני ההתקנה ולוודא כי שיטת הקידוח \ עיגון \ הנחה וכו' מסתכרנות יתר המערכות ואינם פוגעות במערכת הגג לרבות באיטום .

ההמלצה שלנו היא להתייעץ עם אנשי המקצוע לפני ביצוע ההתקנה, לתכנן מראש את הפעולות שיתבצעו וכך למנוע בעיות שעשויות להתגלות בעתיד.

המשימה שלנו בארז היא לעזור לאנשי התחזוקה, להיות שותפים לדרך, לחלוק בידע ולתמוך בהצלחתם.