חומרי איטום לגג

אחד ההיבטים הקריטיים בעולם הבניה הוא איטום הגג. זהו נושא שלא תמיד מקבל את ההתייחסות הנחוצה וזאת כיוון שאף אחד לא באמת רואה את הגג מלמעלה בסיום הבניה. עם זאת, האיטום מבדיל בין שמירה על המבנה לבין נזילות ופגיעה במערכות השונות. כל גג ייחודי ולכן הצרכים יכולים להשתנות בין מבנה אחד לאחר ובהתאם, בחירת חומרי איטום לגג ושיטת האיטום. במאמר זה נסקור את חומרי האיטום הנפוצים, נעמוד על ההבדלים בניהם, היתרונות והחסרונות וכל זאת כדי לעזור לכם לבצע את הבחירה הנכונה לפרויקט הקרוב.

 

הזמן הטוב ביותר לבצע איטום לגג

הזמן הנכון לחשוב על איטום הגג יהיה בתהליך הבניה או השיפוץ ולאחר מכן כל מספר שנים בהתאם לסוג האיטום שנעשה מלכתחילה. ישנם חומרי איטום שיעילים לעונות ספורות ולעומתם חומרים שיעילים לתקופה ארוכה בהרבה. כבר בבחירת החומר יש לבדוק את עמידותו ולוודא עוד כמה זמן יהיה צורך בבדיקה וביצוע איטום חוזר. בכלל, רצוי להתכוונן לחידוש או לתיקוני איטום בתקופת הקיץ ורק אם התיקון קריטי יש לבצע אותו בחורף.

סוגי גגות

ישנם סוגים שונים של גגות אשר נבדלים זה מזה באופן הבניה ובחומרי הבניה. גג בטון נחשב לשכיח ועמיד וניתן לאטום אותו יחסית בקלות כל עוד נבחרים החומרים הנכונים והיישום מתבצע כהלכה.

גגות קלים  כמו האיסכורית/ פאנל מבודד אפיינו בעבר בעיקר את המבנים התעשייתיים אך היום אפשר לראות אותם גם בבתים פרטיים ובמבנים מסחריים שונים. גגות אלו מביאים יתרון של משקל ומחיר נמוך וניתן לאטום אותם בצורה מצוינת בבחירת היישום נכון.

גגות הרעפים נפוצים בעיקר בבניה הפרטית ומעבר לכך שהם מציעים "מראה כפרי" הם נחשבים ליעילים במיוחד בכל הנוגע לניקוז מי הגשמים (בשל כך הם פופולאריים בכול העולם). בכל מבנה ובכל גג יש לשים דגש על תכנון נכון שמתייחס לזווית השיפוע וסוג האיטום וזאת כדי להבטיח איטום יעיל ורצוי גם שמירה על איכות הסביבה והפחתת צריכת האנרגיה במבנה.

 

סוגי חומרי איטום לגג

לאיטום הגג חלק אינטגרלי בתחזוקת המבנה. זוהי הדרך להגן עליו מפני גשמים ובלאי כללי ובשל חשיבותו כדאי להכיר את חומרי האיטום השונים כשהחלוקה הכללית תהיה לחומרים נוזליים וחומרי איטום חרושתיים.

חומרי איטום לגג נוזליים

חומרי איטום המאופיינים כנוזליים ובניהם חומרים המורכבים מרכיב אחד בלבד שניתנים לשימוש כפי שהם וחומרים דו רכיבים הדורשים ערבוב והכנה לפני היישום.

חומרי איטום מבוססי ביטומן

אלו חומרים המבוססים על ״ביטומן״ ושעמידים היטב בפני מים. מדובר בחומר צמיגי המופק משמן גולמי בשילוב חומרי מילוי ופולימרים שמובילים לשיפור הגמישות ויכולת ההדבקה. השימוש בחומרים מבוססי ביטומן יהיה נכון בגגות שטוחים או בעלי שיפוע נמוך. יש להביא בחשבון את צבעם הכהה אשר עלול להוות חיסרון באקלים חם ומהריכוך שלהם תחת חום קיצוני.

חומר איטום סיליקוני

חומרים אלו מבוססים על סיליקון והם נחשבים לעמידים בפני השמש. הם מביאים יכולת גמישות אשר יוצרת ״אטם״ אלסטי והם יכולים להתאים לגגות מבנים הממוקמים באזורים המאופיינים במזג אוויר קיצוני (גשמים כבדים או לחלופין שמש עזה). היתרון של הסיליקון בולט בעיקר בחיבורים השונים של הגג והחיסרון בא לידי ביטוי בעיקר במחיר הגבוה ותלוי מתקנים מנוסים.

חומר איטום אקרילי

חומרים המבוססים על מים שמציעים יישום פשוט וחסכוני. חומרים אלו גמישים, עמידים למים ויכולים להחזיק מעמד מספר עונות בודדות (תקופה קצרה). השימוש בחומרים אקריליים יעיל במיוחד עבור סדקים ומרווחים קטנים בגגות ובעיקר בגגות משופעים. במידת הצורך, ניתן לצבוע את החומר כך שיתאים לצבע המבנה או צבע הגג אך החיסרון של החומר הוא בעמידות הנמוכה שלו ובמיוחד בתנאי מזג אוויר קיצוניים ושינויים משמעותיים בין העונות. יתרון משמעותי נוסף הוא שאין צורך בשירות של בעל מקצוע וניתן לבצע את האיטום באופן עצמאי.

חומר איטום פוליאוריתני

חומרים המבוססים על פוליאוריתן מביאים חוזק לצד גמישות. הם יוצרים ״אטם״ עמיד במים שיכול להתמודד גם עם תנועה כמו הליכה על הגג. מסיבה זו הם יכולים להיות שימושיים במקומות שיש בהם תנועה ושזקוקים לאיטום. יכולת ההדבקה שלהם טובה אך הם עשויים לדרוש פעולות תחזוקה חוזרות תוך זמן קצר יחסית וזאת בהשוואה לחומרים אחרים, כמו כן שיטת היישום שלהם דורשת הקפדה מיוחדת של היישום וחומרי קישור (פריימר) מיוחדים וכן עבודות הכנה מיוחדות ולעיתים יקרות ביחס למוצר עצמו.

חומרי איטום לגג חרושתיים

חומרי איטום חרושתיים מגנים על הגג מפני נזילות מים, אובדן חום וקור. בניהם יש את היריעות הביטומניות, יריעות הפלסטית והיריעות התרמופלסטיות.

.לצורך השגת איטום טוב, חשוב להבין את ההבדלים, היתרונות והחסרונות של כל חומר

יריעות ביטומניות

חומרי איטום לגג חרושתיים

יריעות אשר נחשבות לפופולאריות יחסית העשויות נפט ומציעות עמידות טובה באקלים משתנה. משמשות למבני מגורים ומסחר וטובות בעיקר לגגות שטוחים או בעלי שיפוע נמוך. היריעות נפרסות על הגג וכדי להשיג תוצאה טובה חשוב מאוד להקפיד על ביצוע מיטבי. החיסרון הוא בתחזוקה השוטפת הנדרשת לעתים קרובות (יחסית) וזאת כדי להבטיח אריכות ימים ולמנוע סדקים באיטום (כמו כן עקב ריבוי המתקנים במוצר זה יש חשיבות להתנהל מול בעל מקצוע אמין).

יריעות פלסטיק בהדבקה עצמית

יריעות רב תכליתיות המודבקות ישירות על הגג. יריעות הפלסטית מציעות יישום נוח יחסית כיוון שאין צורך בדבקים נוספים ובשימוש באש גלויה או באקדח חום. הן עמידות בפני קרעים ופגיעות ויכולות להוות כחסם איכותי עמיד בפני מים ופגעי מזג האוויר. כמו כן, היריעות הפלסטיות טובות לתיקונים מהירים ולפרויקטים קטנים, הן עשויות שלא להתאים לגגות גדולות וגגות אשר הצורה שלהם לא סטנדרטית ומורכבת.

יריעות תרמופלסטיות:
●      יריעות TPO

יריעות פוליאוליפין תרמופלסטיות אשר מציעות יעילות אנרגטית בחומר שנחשב לידידותי לסביבה. היריעות הללו עמידות בפני קרינת UV, הן מפחיתות את ספיגת החום וכתוצאה מכך יכולות להפחית את עלויות צריכת האנרגיה במבנה. לאחר תקופת השימוש ניתן לבצע מחזור של היריעות כך שהן נותנות מענה לפרויקטים של בניה ירוקה.

גם בסוגי יריעות אילו יש 2 סוגי עיקריים: יריעות מבוססות פוליאתילן (פחות איכותיות) ויריעות מבוססות פוליפרופילאן (PP) שנחשבות איכותיות יותר ואף בחלקן ניתנות למחזור מלא.

●      יריעות PVC

יריעות פוליויניל כלוריד אשר ידועות בחוזקה שלהן. היריעות עמידות בפני כימיקלים ולכן הן מתאימות לשימוש בגגות החשופים למזהמים ולחומצות. היריעות עמידות גם בפני אש ומכאן שהן יכולות לספק רמת בטיחות נוספות, וכן עמידות UV גבוהה מאוד (יחסית ליתר החומרים לעיל) ועקב היתרונות המוצגים לעיל ניתן לראות שימוש נרחב בהן במיוחד במבני תעשייה, מסחר ומבנים גדולים העלולים להיחשף לדרישות שונות כגון כימיקלים, חומצות, עמידות באש ועוד.

●      יריעות EPDM (גומי)

יריעות העשויות חומר פלסטי סינטטי (Ethylene Propylene Dien Monomer) בעלות עמידות גבוהה מפני בליה וקרינת UV. היריעות גמישות ומתמודדות היטב עם טמפרטורות נמוכות וגבוהות. בעלות תחולת חיים ארוכה ויכולות שילוב מצוינת על גבי גגות, גגות קלים, מאגרי מים, לוחות פוליאוריטן או פוליאוריטן מוקצף.

חסרונות בולטים

  • מספר שנים לאחר החומר מאבד מהפולימריות שלו וקיים קושי לבצע תיקונים לאחר הביצוע המקורי.
  • נדרשים בעלי מקצוע ובעלי ידע והכשרה ספציפיים, שאינם מצויים.
  • בד"כ יישום נדרש בהדבקה מלאה(ולא ניתן בקיבוע מכני) וזה מייקר את המוצר.

 

היתרון הבולט והחשוב ביישום יריעות חרושתיות לסוגיהן

  • המוצר אחיד בתכונותיו ומגיע מהיצרן בהתאם לתקן הנדרש (ניתן לבקש את אישור היצרן ומידע על התכונות ).
  • מרבית המבצעים "קשורים" ליצרן ובכך הליך האחריות אל מול הלקוח אמין יותר .
  • רוב המיישמים בעלי הכשרה/ הסמכה של היצרן (ניתן לדרוש או לבקש אישור מתאים).

 

חשיבות התייעצות עם מומחה

בחירת החומר לאיטום הגג היא לא עניין של מה בכך. יש להביא בחשבון גורמים רבים ובהם סוג הגג, האקלים, מאפיינים מיוחדים והביצועים הרצויים. לכל חומר ושיטה יש יתרונות וחסרונות בטווח הקצר והארוך.

בארז איטום חשוב לנו ללוות כל פרויקט לאורך כל הדרך. להציע את הפתרונות האפקטיביים ביותר תוך התחשבות בכל תכונות הגג ובעלי המקצוע המתאימים ולכן אנחנו מכשירים את אנשי המקצוע ודואגים ללוות את הפרויקט החל מסיור וסקר גג כולל ביצוע ועד לאחריות מלאה לשנים רבות.

 

 

צור קשר