בשנים האחרונות, העולם חווה רצף של אירועים חריגים – פגעי מזג אוויר, רעידות אדמה, שיטפונות וכמובן מגיפת הקורונה. כאן, אצלינו, אנחנו כבר חודשים ארוכים נמצאים במצב מלחמה מתמשכת, המייצרת מצבי חירום מסוגים שונים. אירועי חירום אלה, מובילים לתרחישי קיצון הדורשים התמודדות עם אתגרים רבים ומורכבים. היערכות חירום נחוצה כדי לשמור על רציפות תפקודית ועל המשכיות עסקית – כך, בשעת חירום יש צורך בהסבה מהירה של מרחבים השונים – מבני תעשייה, מבנים ציבוריים ומבנים מסחריים – כדי לסייע להתמודדות אפקטיבית ויעילה בשעת מלחמה, אסון טבע ופגעי מזג אוויר.

ההישג הנדרש – רציפות תפקודית והמשכיות עסקית

כאשר אנו מתכננים מראש, תכנון אסטרטגי של מבנה לשעת חירום, מבטיח מרחבים מוגנים, מתחמי פינוי\טיפול לתפקוד מערכתי ומתן מענה כלכלי\מסחרי. כך, תכנון לשעת חירום מעניק חוסן ומבטיח את המשכיות הפעילות העסקית. 

במאמר זה, נציג את פוטנציאל המבנים השונים, נסביר כיצד לאתר את נקודות החוזקה של כל מרחב ומבנה ומה יידרש כדי להתאים אותם לשעת חירום.

תרחישי קיצון אינם נדירים כל כך

מהניסיון המצטבר בשנים האחרונות, מתברר כי תרחישי חירום נפוצים יותר מכפי שאנחנו חושבים. 

בפרק זמן קצר יחסית גופי החירום וגורמים מסחריים נדרשו לתת מענה למתחמי חיסונים, פינוי אוכלוסייה ויצירת מרחבים מוגנים לשמירה על בטחון התושבים. כדי לתת מענה לדרישות אלה, יש צורך לאפשר התאמה מהירה של מבנים וחללים.

כשאנחנו חושבים על המבנים והמרחבים שיכולים להיכלל ל"שימוש בשעת חירום" אנחנו צריכים לבחון את הפוטנציאל הקיים בקניונים, מבני מסחר , מפעלים, בתי חולים, מרכזי לוגיסטיקה ומבנים נוספים (שמשמשים אותנו באופן שוטף). עם זאת, כדי שאותם מרחבים ישמשו לשעת חירום יש להתכונן לכך מבעוד מועד ולהתאים אותם לשימוש בשעת חירום.

דוגמאות לשימוש אפקטיבי במתקנים שונים

מאגרי המים

בכל קניון, מבנה מסחרי, מפעל, בניין ומתחם לוגיסטי קיימים מאגרי מים. מאגרים אלה מיועדים בעיקר לכיבוי אש, כאשר לרוב, מערכת האיטום שלהם תעמוד בתקן הנדרש לכיבוי אש. במסגרת אותה פעולת איטום (בין אם בזמן בניית המאגר או בשלב חידוש האיטום) ניתן להתאים את המאגרים ככשירים לאגירת מי שתייה בשעת חירום ללא עלויות משמעותיות, אם בכלל.

מאגרי מים זקוקים לתחזוקת איטום מניעתית ושוטפת, ולכן, אנחנו ממליצים לאמץ חשיבה ארוכת טווח – כמענה על מירב הצרכים האפשריים.

במקרה של תקלה במאגר קיים או בעת תכנון ביצוע איטום חדש וכן בעת בניית מאגר חדש, אנו ממליצים לשלב גם את התאמת המאגר לשימושי חירום. כך, נכוון את מערכת האיטום החדשה לתאימות למי שתייה – מבלי לשנות את המבנה של המאגר אלא תוך התמקדות באיטום בלבד (יתר המערכות אינם צורכות שינוי מהותי וניתנים לביצוע מידי ( משאבות חיבורי צנרת וכו' ). 

איטום מאגרים ובריכות מים

חניונים\מתחמי חנייה

בשעת חירום, חניונים יכולים להפוך למרכזי לוגיסטיקה ולמרחבי התכנסות. חניונים תת קרקעיים יכולים אף לשמש כמרחב מוגן. עם זאת, כדי שמרחבים אלה יוכלו לתפקד, יש לתכנן ולבצע התאמות למטרות אלה. לדוגמה, יש להכין את תשתיות החשמל, ליצור נגישות למקורות מים, דרכי גישה לכלים כבדים ומיוחדים, אחסון ציוד רפואי ועוד.

התאמת חירום, תאפשר מענה מהיר של רשויות החירום השונות (צבא, פיקוד העורף, רשויות מקומיות וגופי חירום) ובכך, ניתן יהיה גם לחזור לפעילות עסקית רגילה וכמו כן, ייתן לעסק שלכם יתרון על פני עסקים שלא הותאמו לכך וידרשו התאמות מיוחדות. 

קל יותר להציב אוהלים\מיטות\וציוד חירום אחר במקומות שהותאמו לכך מבעוד מועד ועמדו בתקנות הרגולטוריות הנדרשות (משרד הבריאות וגופים אחרים). הכנה מוקדמת של החניון לא רק מהווה נכס לאומי אלא גם נותנת יציבות כלכלית לעסק בשעת חירום על ידי כך שיכול להיות מושכר לצרכים השונים על חשבון עסקים שיושבתו או הפסיקו את פעילותם עקב מצבי חירום (כפי שנוכחנו לכך בשנים האחרונות). 

מגרשי חניה – יכולים לשמש כמתחמי התכנסות, בתי חולים לשעת חירום, חניות ושטחי כינוס לכוחות מיוחדים וכו'. 

המחשה של ניצול שטחים לשימושים שונים

תנו לגג לנצח

הגג הוא חלק בלתי נפרד מהנכס, וניתן לנצל אותו בכל יום בשנה גם כדי להרחיב את הפעילות המסחרית שלכם (מרפסות\מתחמי בילוי ופנאי, אירועים וכו').

כמו כן, לגג קיים פוטנציאל נוסף ככל שהדבר נוגע לשעת חירום. כדאי לוודא, מבעוד מועד, כי קיימת התאמה לתפקוד כמתחם מוצל ובהתאמה, לוודא איטום של הגג, כך שיעמוד בכל הדרישות הרלוונטיות (כמו למשל דרישות בטיחות אש). 

מערכות האיטום של חברת ארז מאפשרים להשתמש במרחב מיד לאחר היישום בהתאם לצורך ובכך לנצל את הפוטנציאל של שימוש במבנה לשימושים אזרחיים שונים.

גגות יצרניים – במידה ויש תכנון עתידי לניצול גגות לייצור אנרגיה (סולארי וכו') – גם בתוכניות כאילו רצוי להכין את הגג לאיטום ארוך טווח על מנת להימנע מעלויות

נוספות ויקרות במועד התקנה של המערכת הסולארית. 

איטום גגות מחיר

מרחבים אחרים במבנה חדרי קירור – בזמני חירום ניתן להסב חללים אלו לאחסון תרופות, חיסונים, או מזון – שיהוו מחסנים לשימוש כוחות חירום ופיקוד העור. 

שטחי אחסנה – יכולים לשמש כמחסן עורפי למפעלים מאזורים הנפגעים. 

מתוכנית לביצוע 

החשיבה על תרחישי קיצון היא חשיבה ארוכת טווח. כאשר אנחנו ניגשים לפרויקט עלינו להכין תוכנית עבודה, למפות את המבנה ולבחור את תוכנית העבודה הנכונה ביותר.

המטרה היא להפוך את המבנה לשימושי כבר עכשיו כדי שיהיה מוכן לכל תרחיש בכול רגע נתון במינימום שינוי דפוסי עבודה, לשמור על רציפות תפקודית והמשכיות עסקית. 

הערכת הסיכונים

שלב התכנון הראשוני כולל הערכת סיכונים. בתהליך זה, מבוצע מיפוי של איומים וסיכונים שאיתם נצטרך להתמודד. לאחר ביצוע הערכת סיכונים, דירוג והיתכנות, ניתן לבנות את הפתרונות הרלוונטים ולשלב את ההערכות בפרויקט. בשלב הראשון עלינו להבין את הסיכונים או האיומים הפוטנציאליים שהמבנה והסביבה יתמודדו איתם. ביצוע הערכת סיכונים מאפשר לכם להעריך לא רק את מצבי החירום, אלה גם את העלות שנדרשת כדי להתמודד איתם וגם את הפוטנציאל העיסקי של ההיערכות למצבים אלה.

חיזוק מבנים

הגדרת הסיכונים יחד עם בחינת המבנה יאפשרו להעריך את העמידות שלו במקרי קיצון. הגנה נוספת תהיה משמעותית לא רק בזמני חירום בהם היא הכרח. כל מקום שמתוכנן להכיל בני אדם חייב לבצע בדיקות שגרתיות, בחינת ליקויים ותיקון במקרה הצורך. שימוש בחומרים עמידים כמו יריעות PVC לאיטום, מעניק הגנה נוספת למבנה ומהווה פתרון שיכול לחסוך בעלויות תחזוקת המבנה בטווח הארוך. 

איטום ונזקי מים

נזקי מים עלולים להשפיע באופן הרסני על המבנה ועל הציוד וכשיש צורך לטפל בסוגיית האיטום אפשר ״לנצל״ את ההזדמנות ולהשקיע בפתרונות מתקדמים. הטמעת הפתרונות המתקדמים של חברת ארז מביאה הגנה ארוכת טווח מפני נזקי רטיבות, שומרת על סביבת המבנה וסביבתו, בטוחה , חסכונית במשאבים והוכחה כמתאימה ליישום בתרחישי משבר קיצוניים.

מערכות שעת חירום

מערכות חירום מבטיחות תפקוד חיוני של המבנה בכול תרחיש קיצון בפרט ושוטף בכלל. בין המערכות הללו ישנם גנרטורים, מערכות חשמל חלופיות ומאגרי מים המתאימים לשתייה. מערכות שיכולות לתפקד בזמן חירום יכולות להבדיל בין תפקוד אופטימלי לבין כאוס בזמן משבר.

תוכנית תגובה לאסון

כל גורם אחראי למבנה צריך שתהיה לו תוכנית תגובה מובנית לניהול משברים ולאבטח רציפות תפקודית והמשכיות עסקית. לרוב, תוכנית כזאת תכלול נהלי פינוי, דרכי תקשורת וניהול משאבי אנוש. תוכנית זו מהותית להתמודדות בשעת חירום, מאפשרת לצלוח את השעות הראשונות בהצלחה ולשמור על היציבות המבנית והארגונית של הנכס או המבנה ולנצל אותם מבחינה אופטימלית לכול תרחיש .