איטום גגות סולאריים

הפופולאריות של ניצול גגות ליצור חשמל באמצעות פנלים סולאריים הולכת ועולה בשנים האחרונות. מדובר בהתקנה משתלמת מאד שהמדינה מעודדת בצורות שונות כולל רווח נקי ממס. החברות המתמחות בתחום מלוות את בעלי הנכסים לאורך כל שלבי הבירוקרטיה ועד להתקנה ולתחזוקה השוטפת. התהליך יכול להישמע פשוט מאד אך גם היום חסרה מודעות לנושא האיטום הגגות הנ"ל.

איטום גגות סולאריים חייב לקבל את ההתייחסות הראויה ולא תמיד בעלי הנכסים מבינים את החשיבות של הנושא ונאלצים להתמודד עם הבעיה רק לאחר ההתקנה של המערכת הסולארית. מאמר זה ייתן ערך רב לבעלי הנכסים אך הוא מכוון בעיקר לחברות ההתקנה אשר רוצות לתת את הייעוץ השירות והליווי הטוב ביותר ללקוחות ולוודא שהגג ינוצל באופן האופטימלי ליצור חשמל וקיבל את הטיפול הראוי מבחינת האיטום ומניעת הוצאות יקרות יותר לאחר התקנת המערכת.

 

תהליך התקנת גגות סולאריים (בקצרה)

בדרך כלל תהליך התקנת הגג הסולארי מתחיל בפניה של בעל הנכס אל החברה המתמחה בתחום. החברה מעוניינת לקחת את הפרויקט, להתקדם במהירות בכל הנוגע לחלק הבירוקרטי ולסיים את הפרויקט בהצלחה בזמן קצר ככל שניתן. אחת מהסיבות לכך שהחברות מעוניינות להתקדם במהירות היא הבירוקרטיה המסובכת והמורכבת כשהפרויקט לא יכול להתקדם כל עוד לא הושגו הדברים הבאים:

  • אישור מהנדס חשמל
  • אישור קונסטרוקטור בהתאם לתוכנית
  • תואמה בדיקה מול חברת החשמל
  • התבצע רישום במשרד האנרגיה בארץ
  • ישנה תוכנית מפורטת להעברת החשמל מהפאנלים לעבר הממיר וללוח החשמל וכו'.
  • וכו' רגולציות נוספות

כל האישורים הללו חשובים אולם אף אחד מהם לא מתייחס למצב הגג ההשלכות של התקנת המערכת הסולארית על ואטימות הגג לאורך זמן השימוש במערכת הסולארית.

 

אתגרי איטום גגות סולאריים

בעלי הנכסים בדרך כלל רואים לנגד עיניהם את תהליך התקנת המערכת הסולארית אך הם לא מודעים ואולי פחות מתייחסים להשפעה של הדבר על איטום הגג. מדובר בנושא חשוב שהחברות השונות לא מעלות אותו אך יש לגעת בו ולהבין מה יקרה ביום שאחרי, מה יקרא אם תהיה תקלת איטום ואיך היא תטופל לאחר שכבר הוצבה המערכת על הגג.

במקרה שאיטום הגג נעשה תוך שימוש ביריעות ביטומניות יש לבדוק מתי בוצע האיטום האחרון, מתי הוא חודש ולבדוק האם ישנה עוד אחריות על העבודה. במקרה שישנה אחריות יש לבדוק האם היא עדיין תהיה בתוקף לאחר התקנת המערכת הסולארית ובאופן כללי ההמלצה שלנו היא לבדוק את החלופות המתאימות כיוון שיריעות אלו אינן אופטימליות לגגות סולאריים (תקופת אחריות קצרה יחסית).

המערכות הסולאריות מהוות לא פעם מקום מוצל ומחסה ליונים ובעלי כנף שונים ומהווה אזור דגירה ומחסה אידיאלי עבורם, וההשלכות של ריבוי יונים הוא צואה מרובה, קינון, לכלוך וגוזלים שמושכים גם טורפים כמקור ל"מזון" קל וזמין ( חתולים, חולדות עכברים וכו'), וכול הגורמים הנ"ל משפיעים באופן שלילי על עמידות הגג.

היריעה הביטומנית לא יכולה להתגבר על צואת יונים מבחינה כימית וכן לחסום את מעבר האדי הלחות של הצואה  והיא פחות עמידה לעומת היריעות ה"פלסטיות" (PVC \ TPO) , מצב שכיח ומתסכל מבחינת בעלי הנכסים ששמו מערכות סולאריות, והקבלן יכול להתנער מהאחריות בשל סיבות אילו (מאחר שאחריות היצרן מחריגה תופעות כאילו מתקיפות האחריות).

בעיה נוספת ולא פחות חשובה היא עבודת ההתקנה וההחזקה השוטפת של המערכת הסולארית על הגגות ובפרט שמדובר בגגות קלים הנזק שנגרם לגג ומתבטא "במעיכה" של נקודות חלשות קונסטרוקטיבית (פער בין המרשים ואזורי חפיפה בין לוחות האיסכורית) והופך לנקודות כשל באיטום.

 

פתרונות איטום כחלק מתכנון המערכת הסולארית

בעת המחשבה על התקנת מערכת סולארית על גג המבנה יש לחשוב על האיטום!.. ובמקום להסתכן בבעיות שיופיעו בעתיד ולהתמודד עם האחריות והנזקים יש לבצע בדיקות מקדימות, לבדוק האם אכן תהיה אחריות מהקבלן על האיטום גם לאחר שהמערכת תותקן על הגג ולשקול מראש השקעה באיטום חדש שמתאים לגגות עם מערכות סולאריות.

בעלי הנכסים חייבים להבין כי איטום גג לאחר התקנת מערכת סולארית יכול להיות יקר הרבה יותר לעומת איטום גג לפני וכהכנה למערכת סולארית.  בדיקה מקדימה (אשר לא מעכבת את הפרויקט ושיכולה להתבצע בזמן שהחברה דואגת לכל האישורים הנדרשים) יכולה לחסוך עוגמת נפש ועלויות יקרות בהמשך.

כמובן, שאלות שחייבות לעלות הן באיזו אופן (מימוני \ אחר) יתוקצב האיטום לאחר הקמת המערכת ומה המשמעות של תקלה באיטום מבחינת הגג והמערכת (עלות \ תועלת). אם במקרה של תקלה יהיה צורך להרים את כל המערכת הסולארית וזאת כדי לבצע איטום מחדש, הדבר יהווה הוצאה משמעותית ויקרה יותר עבור בעלי הנכס ועלול לפגוע גם במערכת עצמה שתהווה עוד נדבך יקר בהוצאה הכספית.

 

עובדים עם בעלי הנכסים וחברות התקנת פאנלים סולאריים

חברת ארז עוסקת בתחום האיטום עשרות שנים במהלכן ביצעה פרויקטים גדולים ומורכבים בכל רחבי הארץ. אנו שמים לעצמנו למטרה להציע לכל לקוח את הפתרון הנכון והמדויק ביותר עבורו ועבור המבנה. כחלק מהשירות אנו מתאימים את החומרים ואת אנשי המקצוע שעברו הכשרה אצלנו ומאפשרים הן לבעל הנכס והן לחברה הסולארית (המתקינה) אחריות ארוכת טווח (20 שנים) שכוללת גם את התיכנון התאמת סוג האיטום לתשתית הגג הקיימת.

בהסתכלות על הטווח הארוך גם בעלי הנכסים וגם חברות הסולאריות המתקינות חייבים לחשוב על האיטום של הגג, על היום שאחרי, כשהמערכת כבר תתחיל לעבוד. לנו יש את פתרונות המתאימים לכול סוגי הגגות הקונבנציונליים ובפרט לאילו המיועדים להתקנת מערכות סולארית, את אנשי המקצוע המתאימים לביצוע הפרויקט ואחריות מקיפה על העבודה ועל החומרים והכול "תחת קורת גג אחת" של יצרן היריעות וההתקנה.