איטום מאגרים ובריכות מים

אם יש לך פרויקט הכולל התקנת בריכה, מאגר מים או מערכת אספקת מים אחרת, הדבר האחרון שרוצים להתמודד איתו הוא טעות יקרה בהתקנת האיטום המופיעה בהמשך הדרך. כדי להבטיח עבודה נכונה ולמנוע נזק פוטנציאלי בהמשך, חשוב לשלוט בנושא איטום בריכות ומאגרי מיםמאמר זה יעשה לכם סדר בכל מה מה שחשוב לדעת להבטחת איטום בריכות ומאגרי מים. החל מהסוגים השונים, התקנים החשובים, החומרים ואנשי המקצוע. 

הסוגים השונים של מאגרי מים

הייעוד של מאגר מים הוא לספק מים באופן תדיר למשתמש כאשר ישנם שלושה סוגי מאגרי מים עיקריים:

  • מאגר מי שתייה שתפקידו לספק מים באופן קבוע.
  • מאגר מים לכיבוי אש. 
  • מאגר קירור שתפקידו לקרר את המבנה באמצעות מים (מחזור מים ממערכת קירור).

בנוסף לאלו גם איטום בריכות נוי ובריכות דגים מתפקדות כמאגרים וכל אלו יחד דורשים חשיבה על איטום מבעוד מועד.

על הקבלן המבצע להבין את החשיבות הגבוהה של המאגר והשפעתו על בריאות התושבים. המאגר חייב להיות נגיש, הוא צריך להיות פונקציונלי לפעולה שהוא מבצע וכמובן, יש לשים דגש על האיטום וזאת כדי למנוע כניסה של גורמים מזיקים, לשמור על חוזק המבנה ולמנוע נזקים בשל שעלולים להיווצר בשל כשלים.

 

המשמעות של כשל באיטום 

מאגרי מים ממלאים תפקיד משמעותי באספקה שוטפת של המים. כשל במערכת יכול להוביל להשלכות חמורות ובהן פגיעה באיכות המים והצפה. כשל באיטום יכול להוביל לכך שיכנסו אל המאגר גופים וגורמים לא רצויים אשר ישפיעו באופן מיידי על איכות המים. כשל יכול להוביל גם להצפה רצינית ואם המאגר ממוקם בצמוד למעלית או לציוד רגיש יכול להיגרם נזק משמעותי ואף השבתה מוחלטת של מערכות חשובות אחרות במבנה.

ישנם שלושה דברים שיש להקפיד עליהם בעת תכנון ובניית המאגר: הקמה במקום המתאים, יצירת תעלות ניקוז ואיטום מאגרי מים בשיטה המתקדמת והבטוחה ביותר. בחירת מיקום המאגר משפיעה על יכולת אספקת המים הפחתת פגיעה במקרה של כשל. יצירת תעלות ניקוז תרחיק את המים למקום בטוח במקרה של כשל ותפחית נזקים. איטום מקצועי ימנע מראש את הכשל ויבטיח יציבות באספקת המים.

 

תקני מאגרי מים שכל קבלן חייב להכיר

ישנם מספר תקנים אשר כל קבלן חייב להכיר לפני שהוא מגיע למשימת בניית המאגר ולפני ביצוע האיטום. 

NSF/ANSI 61

תקן בינלאומי NSF/ANSI 61 אשר פותח בצפון אמריקה ומקובל בעולם כולו. תקן זה מכסה את כל דרישות האיטום, מאופן הקמת המאגר ועד החשיבה על עבודת התחזוקה וכל קבלן חייב להכיר את הדרישות ולעמוד בהן. 

 

תקן משרד הבריאות ת״י 5452 

תקן משרד הבריאות ת״י 5452 אשר עמידה בו מבטיחה את בריאות הציבור. כל מאגר מים חייב לעמוד בתקן של משרד הבריאות ולהשתמש רק בחומרים שאושרו לשימוש במאגר כולל חומרי האיטום המתאימים כשאלו חייבים לעמוד בתקן 5113 לחומרי איטום מאגרים.

ישנם תקנים נוספים המוגדרים ספציפית לכל יישום.

 

חומרי איטום מקובלים – הכרות, יתרונות וחסרונות

בחירה נכונה משפיע על תפקוד המאגר על איכות המים והימנעות מכשלים עתידיים

ברור כי מעבר לתכנון נכון של מאגר המים אחד הדברים החשובים ביותר לתפקודו התקין הוא בחירה נכונה של שיטת וחומרי איטום מאגרים, שיטה שתמנע כשלים ותבטיח תפקוד תקין של המאגר לאורך זמן ותקל על פעולות התחזוקה. 

ישנם שני חומרים נפוצים: 

חומרי מריחה (צמנטים ואחרים) 

יריעות חרושתיות 

חומרי מריחה (צמנטים ואחרים)

תערובת צמנטית גמישה מתאימה לאיטום קירות ורצפות מאגרי המים. התערובת מאושרת לשימוש על ידי מכון התקנים, היא נחשבת לנוחה לעבודה ועמידה בפני טמפרטורות משתנות. ביישום החומר יש להקפיד על יישום חומר מקשר (פריימר) מריחה \יישום באופן אחיד, ללא הפסקות ולהקפיד על כיסוי מלא. במידת הצורך יש "להחליק" את המשטח כך שיהיה ישר ולתת פתרון אטימה של אזורי הצנרת ואזורי כניסת ויציאת המים לפי שמיישמים את חומרי המריחה.

החסרונות של חומרי מריחה הם היווצרות סדקים בשל תזוזת המבנה, פגיעה לאורך זמן בכושר האיטום וקושי בביצוע עבודות תחזוקה בשל אותה תזוזה, מה שעלול להוביל להיווצרות פטרת בתוך הסדקים ופני שטח האיטום (אינו אחיד) בשל אופי האיטום עלול להיווצר חיבור חלש לאלמנטים שונים בתוך המאגר, החומר לא תמיד מיושם באופן אחיד ובמהלך העבודה עצמה העובדים נחשפים לחומרים רעילים. 

 

יריעות חרושתיות 

יריעות חרושתיות עומדות בתקנים המחמירים ומספקות מענה יעיל ועמיד לטווח הארוך. היריעות מבטיחות אחידות מלאה של החומר, יעילות גבוהה ויכולת חיבור אלמנטים שונים (פתחי יציאה וכניסה ואחרים אם ישנם) באופן מושלם וזאת תודות לפתרונות מותאמים לכל אלמנט. למשל, ברגע שיש צורך לאטום צינור החודר למערכת העבודה תתבצע באמצעות ״שרוול״ חרושתי ייחודי למשימה זו.

יריעות חרושתיות נותנות מענה ברמה הגבוהה ביותר והפתרון מקל על ביצוע האיטום, מה שמאפשר לבצע את העבודה בזמן קצר יחסית. 

החומר אחיד בכל המאגר והוא אינו נדבק באופן מלא לתשתית כך שהוא מציע גמישות וגם במקרה של תזוזה טבעית של הבניין היריעה תתגבר על הסדקים.

יישום היריעות מתבצע על ידי צוות מקצועי של ארז איטום , צוות שהוכשר והעבודה בהתאם לכללי הבטיחות הנדרשים.

 

איטום ראוי לאירועים ביטחוניים ונזקי טבע 

אנו חווים וחיים בעולם עתיר אירועים ביטחוניים ונזקי טבע שונים – אנו ממליצים להתייחס לכל מאגר בחומרי איטום מאושרים שיתפקדו במקרה הצורך גם למי שתייה (ושלא נזדקק !!)

 בארז איטום מכירים את כל האתגרים הקיימים במאגרים השונים ומבטיחים אחריות מלאה לעבודה ולחומרים.