מאגרי מים ובריכות אגירה שונות הם חלק מהפרויקטים המובילים שלנו. אלו מבנים ייחודיים אשר תפקידם להכיל כמות גדולה של מים כשעליהם להיות אטומים לחלוטין וזאת כדי למנוע נזילות, כניסה של חומרים ומרכיבים לא רצויים ושמירה על המבנה עצמו. בחירת סוג האיטום משפיעה על איכות המאגר, יעילות שמירת המים בתוכו ועל עבודות התחזוקה שיידרשו לאורך השנים.

חומרי האיטום השונים המיושמים לאפליקציות אילו הינם : תרכובות צמנטיות , פוליאוריטניות ואחרות וכן יריעות חרושתיות כגון יריעות PVC, EVA, PP  וכו'. בהחלטה באילו מהחומרים להשתמש יש לבחון מס' גורמים, יישום לטווח הארוך, להבין את המשמעות של כל יישום ולהבטיח כי האיטום יהיה מושלם. יש לבדוק את הדרישות של המאגר (תקנים רלוונטיים) ולוודא כי החומר שנבחר עונה על כולן. כמו כן יש לבחון את דרך היישום של תהליך האיטום וזאת במטרה להבין אילו עבודות הכנה יידרשו במקום.

מהי יריעה חרושתית : יריעה המיוצרת במפעל בעלת תכונות (עובי\חוזק\משקל וכו') תקניות, ואינה דורשת מעקב וסדיקה ביישום בהשוואה לחומרים נוזליים \ צמנטיים אחרים.

חשיבות האיטום במאגרי מים ובריכות

מאגרי מים ובריכות אגירה משמשים לצרכים שונים כשאפשר לראות מאגרי מי שתייה אשר מהווים חלק מרכזי בכל הנוגע לאספקת המים למבנה. ישנם מאגרי מים המשמשים בשעות חירום לכיבוי אשר ומאגרי מים המשמשים למתקן קירור מבנה. בהתייחסות לבריכות ישנם בריכות שחייה, בריכות נוי, בריכות דגים ואדניות צמחיה.

המשותף לכל אלה הוא הצורך בחשיבה על האיטום מבעוד מועד. כל מי שבונה מאגר או בריכה או מי שאחראי על התחזוקה חייב להבין את ההשפעה של האיטום על המאגר, הסביבה והפונקציונליות. איטום לא ראוי של המאגר עלול להוביל לחדירה ו\או התפתחות של גורמים מזיקים (בקטריות ואצות), לנזילה של המים החוצה ולפגוע קונסטרוקטיבית במבנה, כשפגיעה שכזו עלולה להוביל לנזק קריטי.

כשל באיטום עלול להוביל לפגיעה בתפקוד המאגר וירידה באיכות המים. הוא עשוי להשפיע לא רק לעל המאגר עצמו ובהסתכלות על משימת האיטום יש לוודא כי נבחרה השיטה המתקדמת והבטוחה ביותר. שיטה שכזו צריכה להבטיח איטום מושלם, להפחית את עבודות התחזוקה הנדרשות לאורך השנים ועל החומר להיות כזה שישמור על איכות המים (בהתאם לתקנים).

יריעות PVC מול חומרי איטום נוזליים וצמנט

מבחינת הפתרונות הקיימים אנחנו יכולים לראות יישום של יריעות חרושתיות וביניהם PVC באיטום מאגרי מים ויישום של חומרים נוזליים וצמנטנטיים. כדי לבצע בחירה נכונה  מבין החומרים הקיימים יש להבין מהו כל חומר, מהם היתרונות והחסרונות שלו וכיצד מתבצע היישום בפועל של האיטום.

 

יריעות PVC באיטום מאגרי מים

יריעות חרושתיות וביניהם PVC אלו יריעות אשר עומדות בתקנים מחמירים ומציעות אטימות מלאה של המאגר או הבריכה. היריעות עומדות בתקנים המתאימים ליישום גם במאגרי מים המיועדים לשתייה. יישום באמצעות יריעות חרושתיות מציע איטום מלא וזאת תודות לתהליך הייצור שלהן המתבצע בהתאמה לדרישות התקן ויישום במאגר.

החיבור בין האלמנטים השונים כמו הפתחים והצנרת אם ישנם, נעשה באמצעות שרוול או אלמנט חרושתיים ייחודים ובכך מובטח איטום מלא. החומר עצמו אחיד לכל אורך המאגר, אינו מודבק לתשתית כך שאם ישנה תנודה (סדיקה) במבנה הוא שומר על האיטום וכן היישום נחשב למהיר בהשוואה לפתרונות אחרים (התייבשות בין השכבות ובכלל).

חומרי איטום נוזליים וצמנטיים

קיימים חומרי איטום נוזליים וצמנטיים המיושמים על גבי קירות ורצפות של מאגרי מים ובריכות. חומרים אלה גם מאושרים (מבחינת תקנים) ויישומם אפשרי בטמפרטורות משתנות (בהתאם להוראות היצרן). האתגרים שיכולים להיות בשימוש זה הם ביצירת איטום אחיד.

כדי ליישם את האיטום יש להקפיד על עבודות ההכנה קפדניות (שמוגדרות ע"י היצרן ) וכן להשתמש בחומר מקשר באופן אחיד על כל פני השטח ולקבוע אילו פתרונות איטום יתאימו למרכיבים נוספים למאגר כמו פתחי הכניסה והיציאה. חומרים אלו מונחים על פני המשטח כך שאם ישנן תנודות (סדיקה) לאורך השנים באזור ויש לבחון את רמת האיטום.

 

לפני האיטום – עבודות ההכנה הנדרשות במקום

אחת הסוגיות שיש לענות עליהן בתהליך איטום מאגרי מים ובריכות היא סוגיית הכנת השטח. במקרה של בחירה בחומרים צמנטים יש צורך בביצוע עבודות תשתית והכנה קפדניות, השטח צריך להיות מוכן ו"חלק" (טיפול נוסף בסדקים), ולמעשה מתאים לקבל את החומר שעומדים למרוח עליו. יישום האיטום כולל עבודה ידנית ובתוכה ערבוב החומר ומריחת החומר באופן שווה ואחיד בכל חלקי המאגר.

במקרה של בחירה ביריעות חרושתיות מ- PVC או אחרות עבודות ההכנה מינימליות. היריעות אינן מחוברות למבנה עצמו באופן רציף וכל שיש לעשות הוא להניח אותן על פי התוכנית ולבצע הלחמה של החלקים השונים ולקבע רק את החלק העליון של היריעה לתשתית. התוצאה היא חיבור מדויק ואיטום מושלם גם בנקודות שנראות מאתגרות כמו כניסת ויציאת הצנרת.

בטבלה זו אפשר לראות את ההשוואה בין יישום יריעות חרושתיות מ- PVC ואחרות  באיטום מאגרי מים מול יישום חומרים נוזליים וצמנטיים:

  יריעות PVC חרושתיות חומרי איטום נוזליים וצמנט
עבודות הכנה כמעט ולא נדרשות עבודות הכנה למעט יישור התשתית. ההשפעה היא על יעילות ומהירות העבודה. נדרשת עבודת תשתית והכנה מורכבת מבעוד מועד. הדבר יכול לעכב את היישום בפועל.
חיבור למבנה היריעות אינן צמודות למבנה ולכן מציעות איטום מושלם גם כשישנן תנודות (סדיקה) במבנה. יש צורך החומר מקשר בד"כ ומריחת החומר מתבצעת על קירות ורצפת המבנה ולכן תנודות עלולות להוביל לסדקים ופגיעה באיטום.
הגורם האנושי היריעות מוכנות מהיצרן בגודל, בעובי ובחוזק הנדרשים ולכן הסיכוי לטעויות מינימלי. יש לבצע ערבוב של החומרים השונים ולכן יתכן שיהיו טעויות בתהליך היישום (עובי\ משקל וכו').
פעולת האיטום פעולת האיטום כוללת הנחה של היריעות, הלחמה בניהן ויישום שרוולים בנקודות חיבור.

סיכון עובדים מינימאלי

נדרשת הכנה של החומר, מריחה שלו באופן אחיד ושימוש בחומרים מקשרים בנקודות החיבור.

סיכון עובדים מורכ תלוי בסוג החומר (חומ"ס)

 

ארז איטום – הפתרונות המתקדמים ביותר במאגרי מים ובריכות

חברת ארז איטום מחויבת למתן פתרונות איטום מתקדמים על ידי יישום יריעות חרושתיות. הפתרון שאנחנו מביאים למאגרי מים ובריכות מציע אטימות מוחלטת, גמישות גבוהה, איטום גם בנקודות יציאה וכניסת צנרת, עמידות לשחיקה ולקרינת UV.

היריעות שלנו עומדות בדרישות המחמירות לאיטום מאגרי מים כולל תקן 5452 ותקן 5113 הישראלי, תקן NSF הבינלאומי ותקנים נוספים. אנו לוקחים אחריות לכל תהליך האיטום, מתכנון, הכנה, יישום ואחריות כך שתוכלו לדעת שהמאגר אטום לחלוטין וכי ניתן להשתמש בו על פי הצורך. רוצים לשמוע מאיתנו יותר? צרו קשר או השאירו פרטים באתר ונשמח לשרת גם אתכם.